//Mercedes Benz Safety Experience

Mercedes Benz Safety Experience

Czyli nauka jazdy w trudnych warunkach

Cześć. Kilka dni temu ekipy Diveo oraz NOBcanfly wybrały się na Tor Modlin. Odbywał się tam event organizowany przez Mercedesa – Mercedes Benz Safety Experience. Miał on na celu naukę jazdy w trudnych warunkach. Wykorzystane do tego były najnowsze modele Mercedesa, co będziecie mieli okazję obejrzeć. Nasz Inspire 2 jest obecnie najszybszym dronem wykorzystywanym do filmowania, więc udawało nam się nadążyć za autami. Jest bardzo zadowolony zarówno z ujęć jak i ich jakości. Nauka obejmowała między innymi poślizgi na wodzie – co bardzo dobrze wyszło na nagraniach. Poza tym mieliśmy okazję oglądać hamowanie awaryjne na mokrej nawierzchni, slalomy między przeszkodami, jazdę po łuku na wodzie, zjazd ze wzniesienia – również na wodzie – a następnie hamowanie przed pojawiającą się nagle przeszkodą.

mercedes safety experience tor modlin

Loty obok lotniska

Nagrywanie dronem w takich warunkach to sama przyjemność – tak mogłoby się wydawać. W praktyce jest to trochę trudniejsze. Tor Modlin znajduje się zaraz obok lotniska. Jest to strefa CTR EPMO. Ze względów bezpieczeństwa loty większymi dronami mogą się tam odbywać jedynie po otrzymaniu zgody. W przypadku DJI, Yuneec i pewnie wielu innych producentów, którzy dbają o bezpieczeństwo – dron w ogóle nie będzie chciał tam wystartować. O tym jednak za chwilę.

Najpierw zgoda od PANSA

Pierwsze, o co musimy zadbać to pozwolenie na lot od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nie należy się tego bać. Osoby, który zajmują się wydawaniem pozwoleń są na prawdę w porządku. Uruchomiony został nawet specjalny adres dedykowany droniarzom – drony@pansa.pl. Ok, potrzebujemy pozwolenia i wiemy skąd je mieć. Jak się za to zabrać? Co napisać? Na stronie PANSA dostępny jest wniosek, który należy uzupełnić i wysłać. Znajduje się pod tym adresem –

www.pansa.pl/OPS/formularze/Formularz_UAS.pdf . Poprawnie uzupełniony wniosek wysyłamy na drony@pansa.pl. Oprócz wniosku warto dopisać coś od siebie – dlaczego chcemy tam latać, co będziemy robić itp.

strefa ctr pozwolenie na lot

Teraz czas na DJI

Tak jak pisałem na początku, możliwość lotów w strefie zakazanej musi nam zatwierdzić także nasz producent drona. W moim przypadku jest to DJI, a według ich nazewnictwa jest to No Fly Zone. Co należy zrobić? Należy zalogować się na swoje konto i wejść na >> ten adres <<, a następnie postępować zgodnie z poleceniami (musimy też wysłać naszą zgodę od PANSA). Obsługa naszego zgłoszenia pozostaje tajemnicą. Nie dostajemy żadnego numeru, który możemy śledzić ani nic tego typu. Jedyne co dostajemy, to potwierdzenie, że zgłoszenie zostało wysłane – a i to nie zawsze. Zgłoszenia są rozpatrywane jednak dosyć szybko – zwykle w ciągu około godziny. Gdy dostaniemy zgodę od DJI, to po uruchomieniu naszego drona i aplikacji pojawi się komunikat, że mamy do pobrania aktualizację. Będą to nowe mapy No Fly Zone. Oczywiście je instalujemy. Następnie wchodzimy w ustawienia drona i wybieramy opcję Unlock License. Tam powinna być widoczna strefa, którą chcemy odblokować. Klikamy, aktywujemy i lecimy. W teorii… Ja miałem to nieszczęście, że pobrana mapa nie działała. Błąd ten zgłosiłem mailowo na flysafe@dji.com. Od czasu zgłoszenia minęły około 4h i kolejne 3 aktualizacje, aż w końcu udało się wystartować.

DJI inspire 2
lotnisko modlin diveo

Czas na lot

Gdy mamy wszystkie zgody to już prawie możemy latać. Dlaczego prawie? W zgodzie od PANSA będzie zawarta informacja, że każdy lot należy zgłaszać do wieży lotniska. Dostajemy kontaktowy numer telefonu, a operator na wieży nasz, wraz z pozwoleniem. Dzięki temu nie dzwonimy tam jako zupełnie anonimowa osoba. Tak jak pisałem, każdy nasz wylot musimy zgłosić na wieży i to operator decyduje czy i kiedy możemy startować. Gdy jesteśmy w powietrzu, może zdarzyć się też, że zadzwoni do nas, abyśmy lądowali, bo pojawił się dodatkowy, nieplanowany samolot w przestrzeni itp. Operatorzy na wieży podchodzą do droniarzy w bardzo fajny sposób. Wielu z nich również lata dronami, więc nie robią nam żadnych problemów. Z naszej strony dobrym zachowaniem jest też informowanie, kiedy przestajemy latać.

To tyle, jeżeli chodzi o pozwolenia. Udało nam się wystartować i przyszedł czas na nagrywanie. Korzystaliśmy z obiektywu 35mm. Pozwoliło to nam na latanie w bezpiecznej odległości od pędzących samochodów i nagrywanie na prawdę fajnych ujęć. Z powodu problemów z DJI nie mieliśmy zbyt dużo czasu na nagrywanie, ale udało nam się zmontować z tego całkiem fajny klip. Zapraszam do oglądania.

Mercedes Benz Safety Experience
tor modlin diveo
Mercedes Benz Safety Experience
mercedes dji diveo tor modlin

1 komenarz

  1. szkoła bezpiecznej jazdy Grudzień 14, 2018 w 00:08 - Odpowiedz

    Koleś, od ponad dwóch godzin poszukuję bezskutecznie właśnie takiego materiału, niezwykle mi pomógł pomogłeś. Niech moc będzie z Tobą!

Zostaw komentarz

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.